Totalt antall sidevisninger

onsdag 31. januar 2018

Blir lenge å vente.....

Så rart kan du saktens spørre men dette har jeg hatt lyst på lenge. Hva da er jo også et passende spørsmål i denne sammenhengen. Det jeg ønsker meg er en velomobil, en innkapslet liggesykkel. Jeg ser og har sett for meg ganske lenge at dette må være det perfekte kjøretøy til og fra jobb. Er teknisk sett stilt mellom 3 valg og det er ikke helt lett. Jeg har lagt inn en forhånds ordre på en Podbike Denne har et genialt fremdrifts system hvor man trår på en dynamo som generer strøm til 2 motorer på hvert sitt bakhjul. De to andre har konvensjonelt kjede og gir som en vanlig sykkel. Den ene har tre hjul og den andre har også 4 hjul som en Podbike.
Her er den første utgaven av en Podbike, design kan forandres noe.
Vi kjørte til Sandnes og dro rett til Hotel Sverre, helt greit lite hotell, ikke noe luksus hotel men bra og med en veldig hyggelig betjening (og god frokost)
Derifra dro vi på en Brasiliansk restaurant Fogo Det er ikke siste gangen jeg er her for å si det sånn. Se på linken og sjekk ut menyen sjæl. Vi gikk for en spis så mye du vil meny og angrer ikke et sekund på det. Det er å forsyne seg selv med salat og diverse (sauser og annet tilbehør) før servitøren kommer med diverse spyd som han skjærer kjøtt av og vi griper det med små klyper og fører det over på vår tallerken. Han kom rundt  mange ganger med forskjellige typer kjøtt. Det var rett og slett en aldri så liten kulinarisk opplevelse. Anbefales på det varmeste.
Så skulle vi opp til Viten fabrikken Hvorfor har ikke vi slikt noe i Tønsberg burde være et opplagt spørsmål synes jeg. Tønsberg kommune er mest opptatt av å legge hindringer i veien for folk med privatbil...... Men jeg lar det ligge her.
Det var avdukingen av den første Podbiken som bringer meg til Sandnes, må si jeg gleder meg litt til dette. Det var satt av en halvtime til mingling før selve presentasjonen skulle starte og da fikk jeg teste en naken utgave av denne. Veldig spesielt å tråkke på pedaler som driver en generator som gir strøm til to motorer bak.
Uten karosseri så ser det noe rart ut men dette fungerer som bare det.
Selv om man bare fikk testet denne inne så ble ikke iveren noe mindre av den grunn. Fikk også en relativt god prat med grunder Per Hassel Sørensen og det gjorde godt for å si det sånn. Maks hastighet er rundt 25 kilometer i timen, men bare en ørliten nedoverbakke så vil denne hastigheten øke betraktelig da det er minimalt med luftmotstand på en slik velomobil. Fra 60 kilometer i timen vil  det legges inn en "brems" som regenerer strøm tilbake til batteriet. Man sitter utrolig godt og lavt i en slik velomobil og dette med lavt var et poeng som noen har "klaget" litt på. Ser ikke helt problemet med dette da den er like høy som en Lamborghini og hele 10 cm høyere enn en Ford GT
Her er canopy fjernet og man kan kjøre den som en kabriolet
Sete sitter i en fast posisjon, det er pedalene med generatoren som flyttes frem og tilbake ved behov. Den skal være godt synlig med lys foran og bak og som dere ser over delvis på siden. Bremselys og blinklys er en selvfølge og fjernlys følger også med.
Det var en del tilleggsutstyr å få, men dette er det en naturlig forklaring på ;ø)
Grunnen er vel enkel egentlig da prisen på 50.000 skal holdes som lovet til de som har forhåndsbestilt jeg er jo en av de. Det ene ekstrautstyret jeg har ønsket er ikke med på listen her men det er altså hengerfeste. Skal jo ha med kajakken skal vite.
Men, det er et lite men og det er at jeg har en brukt Quest på lur og lurer på om jeg ikke skal gå for denne. Tenkeboksen next.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar