Totalt antall sidevisninger

fredag 21. juli 2017

Osterøy rundt.

Da bladet padling kom i begynnelsen av januar (nr 1 - 2017) så var det en reportasje som fanget min interesse og det var 85 kilometer i et GO. Leste med stor interesse denne skildringen og noen tanker begnte allerede å kverne i hodet mitt. Nå er det mange rare tanker som kverner rundt der til en hver tid, men denne tanken tok raskt tak i hodet mitt. De var 3 stykker som padlet rundt, på etter deres mening ny rekord på 15 timer og 55 minutter, forrige rekord var på 17 timer og 40 minutter. Jeg har padlet langt tidligere og lengere en langt ennå tidligere. August i 2016 så padlet jeg 3 ganger Nøtterøy rundt bare for å få 100 kilometer på en dag, det gikk veldig greit men jeg hadde jo med en idiot på 2 runden og tiden gikk opp med nesten 2 timer....... Så var det også veldig kjedelig å padle tre runder for jeg er jo ganske kjent der for å si det sånn.
Fra januar til Juli går det fort og mandag 17 juli (første ferie uka) så sier jeg til konemor, hun er ferdig med ferien, i morgen så kjører jeg til Osterøy for å padle rundt denne øya. Ja du har jo ikke pratet om dette, så god tur. Der var velsignelsen i boks så på tirsdag formiddag pakket jeg kajakk og diverse turutstyr for en padletur. Tirsdag klokken 13.00 så setter jeg kursen vestover og gps`n sier at jeg er på Stanghelle klokken 19.15, jeg kjører om Geilo , Vøringsfossen og over Hardangerbrua før jeg planlegger en matstopp på Voss og Cafe Stationen der.
Over Hardangerbrua.

På Cafe Stationen, her tok jeg nachos med en kjøreøl, smakte helt greit det.
Nå er det ikke så langt igjen og Stanghelle venter vel tålmodig på meg vil jeg tro. Ankommer Stanghelle ca kl 20.00 og kjører ned til båthavnen og finner en plass til bilen. Spør også noen mennesker og en kjekk liten gutt om stedet og litt diverse, men de er veldig opptatt av meg og om jeg er kjent..... Joda jeg er jo det sier jeg hvis du padler kajakk i allefall..... Ok vi har fått en stor laks rett ved brygga her og den var fin ingen tvil om det. Jeg rigger meg til i bilen, tar et glass vin, et stort glass vin, og køyer bak i bilen.
Her sov jeg helt greit egentlig. La meg ca kl 22.00 og opp igjen klokken 02.50...
Det var bare det at 5 meter bak bilen gikk toget forbi ganske så ofte og det tutet noe så helt inn i gamperæva høyt, det er kloremerker i Subaruen nå, i taket altså. 02.45 så våkner jeg og drunter litt men står opp og koker kaffe, laster alt utstyret i båten og legger i termos og 3 wienerbrød/kanelknuter lett tilgjengelig i båten. Rydder på plassen og låser bilen etter at jeg kledd på meg shorts og langarmet ruashguard, det er behagelig padleklær på denne tiden av året, barbeint såklart.
Satt igang kaffekokingen mens jeg pakket kajakken.

Litt trøtt i trynet her men nå har jeg startet og dette er etter 28 meter.

Stanghelle rett inn til høyre, dette ser lovende ut om ikke annet, men mye skyer.....
Dette er ved Kallestadsundet, nå har jeg padlet i nesten 2 timer, veldig pent her.

Forut til høyre er Klubben og til venstre der fremme er Kvitaneset, fremdeles stille og veldig pent.

Her begynte jeg å kikke etter overlevende fra Titanic.....
Morgenstund er tull i grunn.

Laksegiljer, disse står ved Melledalssundet du kan lese litt mer om disse fangsmetodene her. 

For en gangs skyld så har ikke yr tatt feil av varslet sitt, tror jeg nærmer meg Kleiveland her.
Tid for turens første kaffestopp med kanelknute her, ble en stopp på hele 8 minutter. Padlet distanse er ca 30 kilometer

Beklager hvis jeg fornærmer noen vestlendinger men kanelknute var ikke godt....

Helt greit vær her også, en av flere mærer til venstre i bildet.
Dette er Kvisti bru og her har jeg hoppet pendelhopp en gang, det var gøy kan jeg huske.

Her har jeg passert Vaksdal på høyre side og kan se mot målet mitt, Stanghelle til høyre langt der fremme.
 På bildet over så er det bare 8 kilometer igjen og det verker i rompa mi nå, jeg kjørte ifra mitt oppblåsbare sitteunderlag, det er svært behagelig på litt lengere turer for å si det mildt, men skam den som gir seg sier nå jeg
Stanghelle er rett rundt hjørnet der fremme, jippi. Ryker rekorden tro ;ø)
Jeg hadde totalt 3 kaffestopp med kanelknute og wienerbrød, takke meg til wienerbrød, så hadde jeg et par rompestopp for å lufte stompen litt. De siste 15 kilometerne var tunge, ikke i armer eller skuldre men rompa fikk kjørt seg en del. Det er sånn det blir når man pakker for tur på en times tid, burde forberedt meg litt mer enn det.
Dette er 84,6 kilometer på et stort kart, synes det var litt kult jeg.
Litt mer detaljer her, midt på bildet til høyre der streken gjør en liten knekk der er Stanghelle ;ø)
Her er turen i tørre tall, kjøretiden ble 11 timer og 40 minutter og 47 minutter og 40 sekunders pause.
Det ble vel en slags rekord dette her men hvor offisiell den er har jeg ikke peiling på, gøy var det lell.
Setter veldig pris på en kommentar i feltet under her.

3 kommentarer:

  1. Länken vid Melledalssundet fungerar inte. Här är intressant länk till laksegiljer:
    http://grind.no/nordhordland/vaksdal/straume-laksegiljer

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du påpekte dette med linken, det er nå rettet opp og det var den samme linken som du referte til ;ø)

      Slett
  2. Så artig å lese. Bor på stanghelle (rett ved stasjonen), padlet i ca 9år og alltid tenkt når sommeren kommer at i år er året jeg padler rundt osterøy, men så er sommeren over (ofte korte somrer her vest). Men det blir nok med overnatting om jeg kommer meg avgårde

    SvarSlett