Totalt antall sidevisninger

lørdag 29. oktober 2016

Test av Whisky.

Et innlegg som kunne ha vært i to deler, jeg har jo en god sans for whisky, men denne gangen handler det om Point65 Whisky. Nigel Foster står bak designet og båten er 16 fot lang det er det samme som 489 centimeter, men det er såklart kulere med Whisky 16 enn Whisky 489, blir ikke samme svungen over det i centimeter. Den er 56 centimeter bred og det høres kanskje mye ut men den oppleves ikke sånn.
Dette er Berit i en Whisky, eller Berit med Whisky, hmm hva skal man foretrekke tro?

Kajakken har et spessiellt skrog, ikke lett å forklare men båten er utrolig leken, lettmanøvrerbar og bare veldig morsom å padle, den oppleves som meget stabil. Båten kom først i to versjoner glassfiber og carbon/kevlar men den leveres nå også i plast og da i to versjoner, nemlig rocker og tourer. Pluss også en jubileumsmodell som snart kommer ut for salg er litt usikker på spesifikasjonene, mulig bare litt friske farger
Bølgene her er sånn passe store og Whisky`n føles såpass stabil at man trygt kan slippe åra og ta bilder.

Heidi tar en bølge i sin Whisky, dette er pe utgaven og den er såpass kul at det kommer en sånn i garasjen også.....

Som sagt laget i plast og da kan Heidi herje litt.
Dette er bare pur glede, på Ringshaug men små bølger pga av kraftig vind, men moro, veldig moro.

Min er i glassfiber og jeg opplever den som meget lettpadlet, sitte komforten er for meg meget
behagelig, jeg opplever at i denne kan jeg padle ganske langt. At jeg trenger mere tid for å få padlet meg ordenlig inn i den er nok ingen ulempe. Så langt så er inntrykket av båten meget positivt, lettpadlet som få og jeg føler meg trygg i denne. Byggekvaliteten fra Point65 virker å være på høyde med det beste i utlandet, mao meget bra. Har hatt den ute i sånn passe store bølger på Ringshaug, lysten til å padle mer ble ikke mindre for å si det slik. Morsom og stabil på sidesurf, jeg har foreløpig fått den opp i 19 kmt på surf og det er vel ikke så helt gæli vil jeg tro.
Den kan ettermonteres med ror, men det burde man ikke på dette smykke av en båt synes jeg. Kajakken har relativt god lastekapasitet til å være såpass kort synes jeg, men så er jo jeg en ekstrem laster når jeg er på tur.
Eksempel på lastet kajakk, denne ekvipasjen veier ca 85 kilo alt inkludert. (På land også da gitt)

En annen liten detalj på denne båten (og flere andre) er den lille dekksluka foran cockpit, kjempesmart til nøkler, mobil og annet diverse småtteri. Dette skal ettermonteres på flere av mine båter og det blir å få kjøpt i fra kajakkgrossisten om litt.
Jeg gleder meg til mer bølgelek og padling i denne Whisky`n. Pusher i vårt område er Kajakkgrossisten på Borgeskogen.

1 kommentar: