Totalt antall sidevisninger

lørdag 1. oktober 2016

Går verden til helvete???

Jeg startet "Padlere mot plast" en Facebook gruppe for noen år siden og jeg håper det kan fenge litt og kanskje få folk til å tenke litt. Er vi på kanten av et stup eller fikser jorda det meste for oss. For å si det sånn så fikser MDG absolutt ingenting annet enn et vakkert smil. Tilbake til overskriften, en liten surferunde ga meg disse bildene og jeg blir lei meg langt inn i sjela mi.

Når dere ser på bildene under her så sett på denne musikken og les videre. 
På vei til toppen av Mount Everest, erre mulig? Hvor dumme kan vi egentlig bli.

Hvis du i det hele tatt lurer på hva denne albatross ungen har krepert av.... La meg slippe å kommentere det.

Vakkert ikke sant, tenk på dette når du hiver fra deg avfallet fra en sixpack.
 Øl er godt ingen tvil om det men kan vi bære det med oss ut i naturen så kan vi jaggu meg bære dritten tilbake også, ikke sant?
Kan vi bare lure på hvor lenge denne har hatt en boks på snuta si, ser jo ikke lykkelig ut.
 Det er jo så lett å bare hive en blikkboks i naturen for den ruster sikkert fort bort, nei den gjør ikke det og dessuten i denne prosessen så blir ting veldig skarpe og dere kan jo bare tenke dere hva det gjør videre med uskyldige dyr.
Men surfe skal dem, en vakker dag ser det sånn ut i Norge også, vil vi det?

Se nøye på dette bildet....... Vi setter på krana og lar det renne her hjemme til vannet er friskt og kaldt.

Dette gjør meg også veldig trist, selv om dette er fra en skipsulykke og ingen ønsker å tømme olje ut i sjøen.
Dette er en fargerikt elv i Filippinene. 
Har sett en video fra det samme stedet og jeg glemmer det ikke. Selv om man er fattig burde det ikke være noen grunn til å hive søppel i naturen, selvfølgelig ikke om man er rik heller. Det er teknisk sett derfor jeg padler, ikke forurenser jeg og mitt eget og andres søppel tar jeg gjerne med meg hjem igjen. Her er vel sakens kjerne om alle gjør litt så blir verden et bedre sted å være. Nei vi skal ikke forby hverken biltrafikk, båter eller vannscootere. Hva med å fylle opp bilene og kompiskjøre til jobb, det er et lite men viktig skritt i rett retning. Hmmm vindkraft burde jo kunne utnyttes til noe på sjøen også, å ja seilbåten er jo oppfunnet, men egentlig så går alt for mange med motor i flott seilvind.
Noen selskaper har begynt å tenke tanken og særlig en ung kar i fra nederland sjekk link
Opprydding av verdens havene hvor det flyter søppel på størrelse med Texas, det burde være en prioritert oppgave for alle verdens nasjoner, kan vi samles om søppel i steden for å hive bomber på hverandre. Det er jo såklart en ønsketenking, men dog....
Et bilde som kan vise at det fremdeles er håp er dette bildet av en Knølhval, vannet er klart og friskt eller er det kanskje ikke det, vi får håpe at det er "friskt".
Knølhval er min favoritthval
Det som er gledelig med de fleste hvalartene er at de øker langsomt i antall, knølhvalen har en ca årlig vekst på 7 prosent og et estimert antall er på 42.000 individer. Se link
Det som er mindre bra er at vi har begynt kommersiellt fiske etter krill og dette er sakset fra Vitamail et selskap som driver med krillfiske.
Antarktisk krill er favorittføden til bardehvaler – hvalfamilien som blant annet inkluderer artene knølhval, finnhval og blåhval.
Det høres kanskje merkelig ut at blåhvalen, verdens største pattedyr, kan livnære seg av et lite krepsdyr på 4 til 6 cm. Da blir det kanskje lettere forstå når man tar i betraktning at blåhvalen kan spise opp til ett tonn krill pr. måltid, og at ett individ kan kosumere så mye som 3,6 tonn krill i løpet av et døgn.
Det anslås at verdenshavenes hvaler årlig spiser omtrent 50-60 prosent av den totale krillbestanden i verden.
Til sammenligning fisker vi mennesker opp ca. 0,04% av krillbestanden. Dette sier altså selskapet som selger krillolje.

Så fra en annen vinkel.
Det melder nettstedet NaturalNews. Forbudet er innført for å beskytte mattilgangen til kvalene. Det er NOAA – National Oceangraphic and Atmospheric Administration – som har varslet forbudet. Forbudet gjelder et stort område av Stillehavet.
I dag foregår det et storstilt kappløp i Antarktis om å fange krill. Norske interesser har invester i størrelsesorden to milliarder kroner for å delta i kappløpet og Aker Biomarine er i dag den største aktøren.
Nyhetsbyrået Associated Press sendte i forrige uke ut en melding der forskere uttrykte at de var begymret over at fisket kunne forstyrre livene til pingviner og andre marine dyr. Det hevdes at fangsten går til lakseoppdrett, ifølge Natural News.

Nettstedet gir klart uttrykk for at de støtter et fangstforbud av krill.
Skal vi fiske hvalmat for å fore Norsk laks i verdensklasse????????????

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar