Totalt antall sidevisninger

mandag 20. oktober 2014

Beef jerkey

Det er ikke så lett å finne et Norskt navn til beef jerkey, magert tørket kjøtt høres ikke godt ut i mine ører. Hvorfor kommer beef jerkey med her, det kan jeg fortelle dere. Jeg liker veldig godt beef jerkey men jeg synes det er alt for dyrt, 35 kroner for 25 gram eller deromkring. Da vil jeg prøve å lage det selv, tenkte jeg og som tenkt så gjort. Litt lett leting etter oppskrifter gjorde at jeg fant en passende en og gjorde den om til min da jeg ikke hadde alle ingrediensene i hus. Man må først lage en marinade og min så omtrent slik ut:
  • 1 kopp eplejuice
  • 1/2 kopp balsamico
  • 2 ss fiskesaus, fåes kjøpt i de fleste Asia butikker
  • 1/4 kopp Dijon sennep, jeg hadde bare Guinnes sin ;ø)
  • 1/4 kopp med honning
  • 2 ss med flytende røyk essens, jeg hadde ikke så jeg brukte litt barberque saus
  • 2 ss nykvernet pepper
  • 2 ss røkt paprika, jeg brukte vanlig paprika
  • 3 ss hvitløkspulver
  • 1 ss løkpulver
  • 1 ss Maldonsalt
  • 3 ss sesam olje
  • 2 ss knust chilliflak, jeg hadde ikke så det ble en hel chilli med frø ;ø) finhakket.
Deler av det jeg brukte.

Etter en del hakking og røring så ser det slik ut.
 Da skal kjøttet skjæres i tynne og gjerne lange skiver, jeg hadde bare litt forskjellig kjøtt så det ble så som så med utseende. Jeg brukte en filet av okse (ytre filet) litt av et kyllingbryst, og jeg tok litt høyrygg fra lapskausen vår, dette for å teste litt forskjellige teksturer. Hiver alt opp i marinaden og setter dette i kjøleskapet i 24 timer. Må bare si at marinaden lukter veldig godt.
Inn i kjøleskapet med test bollen.
 Søndag etter padling så ble kjøttet lagt i stekovnen på to rister og varmluften ble satt på ca 65 grader. Sånn stod det i 3 - 4 timer og første test skulle gjøres, mmmmmm detta var snadder og mere enn en testbit forsvant i munnen, både min og resten av familien sin.
Det ser lite ut men "noen" klarte ikke å holde fingra unna......


Var det godt? JA VELDIG GODT.
 Dette var en stor overraskelse og det var mye bedre enn det du får kjøpt på butikken. Kyllingen var veldig god, fileten var veldig god, høyryggen var også like god. Neste som skal prøves er indrefilet av svin og så må jeg prøve kalkun. Dette er et fabelaktig godt snop å ha med på padletur.
Prøv du også da vel. Kanskje man må innvestere i en slik dehydrator?

2 kommentarer:

  1. Hei Rolf, har lagt kjøtt i et marinade-bad idag , hadde ikke hvitløkspulver men regner med at plenty med fersk hvitløk funker det oxo...skal tørke det imorgen, gleder meg sinnsykt, ser at vi har noe tilfelles, god smak og liten lommebok, beef-jerkey er jo såå godt. Prøver meg med rein, elg og hval jeg :)
    Har vært så frekk å lagt en link til din side på wurst.blogg.no skriver på dårlig engelsk der fordi jeg ikke gidder å skrive både norsk og tysk, har familie der som må holdes oppdatert
    Hilsen fra Røros der det enda padles
    Takk for oppskriften!!!

    SvarSlett