Totalt antall sidevisninger

søndag 6. juli 2014

To på tur, eller mitt skip er lastet med.....

Når man padler fra "grannlandet i øst" så har man jo muligheten til å ha med seg litt systemvaror.
Mer om det siden.
Vi skulle ha en kort ferie med mine svigerforeldre og da bilen ikke har plass til syv personer så bestemte vi oss for å padle, vi det er Amber og jeg. Jeg la en skummel plan om å padle hjem også med Amber på tur. Amber er bare 14 år og det å krysse Oslofjorden i egen kajakk må jo være et eventyr. Det er iogforseg et eventyr for alle. For noen år siden så skulle to karer fra et innlandsdelta krysse Oslofjorden og la det ut på FB, det burde dem aldri ha gjort for det avstedkom nesten 140 postinger på hvor galt det kunne gå. Man MÅ ringe trafikksentralen og melde fra om sin kryssingsplan, man burde sjekke fergerutene for å ha en oversikt over disse festbåtene, VHF er et absolutt minstekrav osv osv. Stikk fingeren i jorda gutter og padle på. Det må sies at det var ikke disse som krysset fjorden som kom med alle absurde krav, det var nok alle de andre som aldri har krysset fjorden........ Tilbake til vår tur, vi ble kjørt til Sandefjord av konemor på onsdags eftermiddag. Pakket kajakker og satt de på traller klare for å trilles ombord på M/S Color Viking. Vi hadde jo buffet biletter og er på ferie og skal bare kose oss.
Ferdig pakket og klare for boarding.
Venter på klarsignal.
Må bare nevne at jeg kjøpte en ny kajakktralle fra Kajakk sport og fritid En veldig smart sak med et annerledes festesystem enn den jeg hadde fra før.
Vi ankom Strømstad 19.30 og skulle padle sydover mot Daftø, en veldig stor campingplass syd for Strømstad. Planen var en natt i skogen i medbrakt lavo, men vi padlet likegodt til Daftø og leide oss en hytte med frokost. Den eneste hytta som var ledig var nettopp en 2 manns hytte med frokost inkludert. Hyttene lå på stylter og var veldig koselige.
Liten inngang men med flatskjerm og norske kanaler.

Dette hjørnet nærmest oss er ca 2 meter fra vår terasse, så det var en liten vei å gå, men veldig koselig
Vi hadde noen hyggelige dager her på denne plassen i en veldig flott og stor hytte. Så kommer den store dagen, nemlig lørdag og etter en god frokost så setter vi oss i båtene klokken 09.45 og kursen går nordover mot Strømstad og forbi. Været ser lovende ut for en kryssing av Oslofjorden på søndagen. Vi har planlagt å padle en mil og ta en strekk og så padle en mil ta en strekk osv osv. Første stopp er rett ved Kallviken semesterby, noen km nord for Strømstad.
På vei det ble vel nesten 2 km på hjul på denne campingen.....

Klokken er nå 09.45 og vi er på vei til det store eventyret.

Sånn skulle ikke været være hele tiden.
Den første milen gikk veldig bra, så skal Sekken krysses, men det er ingenting å tenke på i dag for været er med oss og vi har en liten bris i ryggen og det er ikke særlig mye båt trafikk i dag.
Nesten ferdigkrysset over Sekken, som dere ser av bildet så blaste det ikke særlig.

Dette er mellom noen holmer ved Sekken, her var det fint.

Straks inne ved Herføl og her skal vi spise is, det er fortjent.

Etter Herføl gikk ferden videre til lille Rødhue eller rett i nærheten for en liten beinstrekk og litt varm lunsj, kaffe for de store og ananasjuice for de tøffe. Her padlet vi nesten feil vei, vi rettet opp og satt kursen vestover og ut forbi Asmaløy, nå har det begynt å blåse litt så vi satt opp kiten og seilte noen kilometer nordover og forbi Akerøy. Er det noen som kan fortelle meg litt om det fortet der?
Her har vi tatt ned kiten og vi padler litt for å få varmen, mot Søndre søster.

Etter en padletur på 15,8 km uten stopp så er vi nord på Søndre Søster.
På Søndre Søster tar vi på long John begge to, man er jo litt fornuftig når man skal krysse Oslofjorden på skrå. Vi spiser litt og gjør oss mentalt klar ( iallefall jeg) tror ikke Amber helt skjønner hvor stort dette er. Vinden har øket på litt og vi bestemmer oss for å krysse.
Her har Amber forlatt moderskipet og bruker kiten alene for å holde litt høyere hastighet mens jeg padler.
 Denne kryssingen gikk utrolig greit og vi satset på Fulehuk for en overnatting i gode senger og også siden Hilde er vertinne der. Der kom vi ikke i land med tunge båter for de bølgene som vi hadde med oss ble adskillig større tett på Fulehuk. Padlet rundt og på baksiden men der er det ingen mulighet til å gå i land med ferielastet kajakk.Ble jo med over ti liter "sjokolade" Lettere slukøret (særlig Amber) så satt vi avsted til Østre Bolærn og Kjøkkenbukta for en natt i lavo.
Skarvesete i motlys.
Amber er bra sliten i stumpen etter over 50 km i kajakken og nå sliter hun litt. Dette legget fra Søndre Søster blir totalt på 16,2 km uten mulighet for å gå i land og strekke på bena sine. De tre siste kilometerne blir ekstra tøffe men hun klarer det og vi kommer i land på Kjøkkenbukta der kysser hun bakken og vi gråter en skvett begge to. Får opp lavoen og pakker ut liggeunderlag, soveposer og mye annet. Så styrter jeg en Iris Stout og det smaker mer enn godt. Wokken fyres opp og i det smaker også helt himmelsk selv om vi glemta å ha i Ingefær og sweet and sour chillisås. Et lite glass rødvin før Ole kommer, Amber sover allerede og det er ikke lenge før jeg heller gjør det. Tenker på dagen igjen og igjen og er bare veldig stolt av lille jenta mi, 55,6 km på en dag, med skråkryssing av Oslofjorden.
Kveldswok

Nattavin

Morgen i lavo er oppskrytt synes Amber.
Det er ikke sånn man skal sjøsette en kajakk, Amber var litt uoppmerksom, godt papsen var i nærheten.

Nå er det bare ca 7 kilometer igjen.
Takk Amber, tusen takk for en fabelaktig flott tur. Du er tøffere enn et lokomotiv.
Under her er turen vår på Google.

Det er vel dobbelt så langt å krysse fjorden på skrå i motsetning til å krysse fra Søndre Missingene.