Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. juli 2014

Lang tur mat medbrakt del 3

Dag 4
Dagen starter som alle andre, jeg våkner frisk og uthvilt i hengekøya og dagen later ikke til å bli noe mindre varm idag. Varmer vann til den sedvanlige frokosten, nemlig havregryn med nøtter, rosiner og litt sukker, pakket av meg så vet jeg hva jeg får. En passe kopp med dette holder meg i gang store deler av dagen. I dag går turen først til Risør og Sjur på Havpadleren (håper han er inne).
Den første dagen uten vind av betydning, solen er skarp som dere kan forestille dere.

Krana i Risør?

Dette er krana i Risør.

Sjur måtte prøve Freya`n.
På vei opp til Risør så har jeg solcelle laderen på dekk, den er ikke vanntett men når været er som det er så er det greit tenker jeg og det var det også. Noe annet som ligger på dekk er kajakk kite`n men den er ikke så god å bruke i motvind..... Sjur var rimelig opptatt med en "kid camp" og i dag skulle de være sjørøvere, bra tiltak. En annen grunn til et pit stopp i Kragerø er øl handel og litt kjøtt samt appelsiner, appelsiner er supert på tur. Men så var det langt bort til butikken da.... En kunde som også ventet på Sjur kjørte meg tur retur butikken, tusen hjertelig takk til deg. Sjur spanderte kaffe og fortalte om en tur som snart er forestående nemlig RtR, høres spennende ut og RtR betyr Russland til Risør, gleder meg til å følge dere. Fra grensen mellom Finland/Russland over til Sverige og gjennom kanalene og ut ved Halden så kysten nedover til Risør. Ønsker gjengen lykke til og jeg padler videre og har bestemt meg for å padle over noen ferskvann inne ved Øysangkilen. Padler forbi Barmen og over til denne kilen og helt i bunnen av denne så er det ca 4-500 meter å gå. Regner med å gå 100 meter med utstyr to ganger så hente båten og gjenta dette i etapper til jeg er på vannet.
Her er jeg på vei ut igjen av denne kilen, det var rett og slett for varmt til å drive å bære 60-70 kilo. (totalt)
Velger å padle ut isjøen igjen og padler opp til Kragerø for der har jeg en planlagt stopp på El Paso. El Paso lokker med en kald halvliter eller to og deilige nachos med jalapenos og mye ost, mmm.
Det blir en drøy padletur men kommer etterhvert bort til Portør og tror da at Kragerø er like over sundet men det er det jo ikke......Padler på og kommer over til Strømtangen og nå ser jeg Kragerø i det fjerne og det er ennå en god bit igjen men været er bra og måkene skriker så jeg klager da heller ikke. Kommer til Kragerø og finner først ingen steder å legge båten, den stranden jeg hadde sett meg ut på kartet er full. Jeg vil jo ikke legge fra meg Freya`n på en overfyllt strand. Jeg finner en flott plass under en gangvei til en flytebrygge, litt plundrete å ta stasj ut av båten. Jeg tar med tørt tøy og skifter greit bak noen parkerte biler ned på brygga. Glemmer skoa men går barbeint, tror ikke El Paso har noe skokode, dessuten lukter jeg vel ikke sommereng heller etter 4 dager på tur.
Her var det mye båter gitt, men inn der skal jeg, samme faa.. hva som skjer.
Kommer inn på El Paso og er passe varm under bena for asfalten er så varm at det gjør vondt.
Ber om en god halvliter med øl og damen kommer kjapt med den og sjelden har en øl smakt bedre enn denne.

Mmmmm, så godt.

Så kom maten og med følge av en øl til.
Jeg tok bare to øl men hadde ikke hatt problemer med å omsette 7 til eller 8, muligens fler.
Himmel dette var godt, en kaffe og regningen så er jeg klar til å sette meg i Freya`n igjen, har noen kilometer til å padle i dag. Har bestemt meg for å padle til Stråholmen rett nord for Jomfruland.
Her var det forbudt for uvedkommende og da måtte jeg padle inn.
 Dette er jo ved Kragerø og et leilighetskompleks med høyblokker i et nedlagt steinbrudd, veldig omdiskutert og ikke veldig pent spør du meg. Beskyttet båthavn da.

Her er jeg mellom Langøy og Gumøy en lang og flott kanal

På Stråholmen.
Fra campen på Stråholmen. her er det fremdeles stille......
På vei ut i havet til Stråholmen så blåser det opp litt og det lyner og tordner inne på fastlandet, nå angrer jeg litt på at jeg valgte å komme på et overraskelses besøk til en tidligere kollega, han er jo ikke her heller så det hadde ikke gjort noe om jeg ikke padlet ut her, vurderte å padle over til Nevlunghavn før jeg satt opp camp men fant ut at jeg hadde glemt lyset hjemme. Vel vel været blir sikkert bedre til i morgen og 62 kilometer padlet i dag er nok greit. Tar noen øl og en cider med chillinøtter til kvelds og hopper i køya. Våkner av en vannvittig lyd og vindsus ca klokken 01.00, spretter ut av køya og det er lys fra lommelykter og mya kaos nede på stranden, å dæven folk kjemper med anker og fortøyninger, båter sliter seg og jeg løper ned å sjekker kajakken, den har det bra og vinden legger seg nesten like raskt som den kom så det eskalerer ikke mer. Naturen kan komme med utbrudd og dette var sikkert en front av et regnvær. Jeg legger meg i køya igjen og sovner like fort som jeg stod opp. Har jeg nevnt at hengekøye er bra?
Man ser ikke hele ruta her, men dere får en liten forståelse av dagens tur.
 Dag 5
Våkner ca kl 08.00 været ser veldig bra ut men selvfølgelig så er det nord nordvestlig vind og det betyr motvind i dag også. Skal krysse over til Nevlunghavn men velger å gå litt mot Langesund før jeg skifter kurs mot Nevlunghavn, greit å ha noen marginer på sin side skulle det skje noe. Dessuten så blir det jo mindre bølger jo nærmere land jeg kommer. Det er distanse på ca 14 kilometer i åpent farvann så man får bare stå på, bølger og motvind her kommer jeg.
Ble ikke så mange bilder på denne overfarten, men jeg kom meg jo greit over til Nevlunghavn og Kajakkentusiastene, deilig med kaffe og en liten pust i bakken.
Nevlunghavn er tettstedet med egen kajakkparkering på teppet, bra tiltak, men litt lavt vann om man kan klage på noe.
 Ble anbefalt en tur og handle noen fiskekaker og ferske reker, som sagt så gjort. Tenkte jeg skulle ta den lunsjen på Bramskjæra men jeg padler videre hjemover og spiser reker og fiskekaker mens jeg padler, like greit det.
Fiskekaker og reker, snaddermat i en kajakk.

Usiker på hvor jeg er her, men jeg tror det er Stavernodden til venstre

Tønsberg tønne, da er jeg snart hjemme.

Er bare litt sliten og ubarbert her  ;ø)

Så kom denne forbi, trodde først det var et fly til Torp som kom lavt fra venstre men nei det var en båt......

Kul skyformasjon.

Litt uskarpt men denne sov og skvatt litt når jeg slo på kameraet.

262,4 km på 5 dager

Så mye skit man får med seg i en kajakk.
En super flott tur er over og jeg er meget fornøyd med Point65 Freya, den beste turbåten jeg har hatt. Stor, veldig stor takk til Kajakk sport og fritid i Sandefjord. Er du på jakt etter en turbåt med stabile egenskaper i sjø så trenger du ikke kikke på andre båter, samtidig så er den meget rask og jeg hadde hatt en betydelig bedre snitthastighet med mindre motvind, husk det var motvind i 4 av 5 dager.
Her er ruten, ikke så lett å se men dere kan jo overlate litt til fantasien.




1 kommentar:

  1. What a great trip Rolf! Really enjoyed following this journey :o)

    Kind regards

    SvarSlett