Totalt antall sidevisninger

mandag 31. desember 2012

Årets siste tur på årets siste dag.

31 desember er dagen som blir den siste dagen i år, pussig nok. Mayakalenderen slo feil ut og verden lever i beste velgående enn så lenge. Hva er egentlig en kalender?
En måned, et måneverv eller en kalendermåned er en enhet for tid, brukt i en kalender, som er omtrent like langvarig som den naturlige perioden relatert til bevegelsen til Månen. Den inkluderer alle dager fra og med den første til og med den siste dagen i en måned.
Hvor lang en måned er, kommer an på hvilket kalendersystem som benyttes; luna-kalendere regner en måned som en månefase, mens lunisolar-kalendre tar hensyn til både månefaser og solen.
Det tradisjonelle konseptet oppstod ved å måle kretsen av månefasene, hvor slike måneder er synodiske måneder som varer 29 døgn 12 timer 44 minutter og 2,9 sekunder. Fra fremgravde tellestaver har forskere en teori om at menneskeheten har telt dager i relasjon med månens faser fra så tidlig som den paleolitiske tidsalder.
Akkurat nå er det desember måned i følge den gregorianske kalender, som vi benytter i Norge.
Sakset fra wikipedia, så da vet dere det.
Det er jo padling det handler om og med dagens siste, eller årets siste tur så er 1700 km passert med 1 km, de oppreiste og smarte av dere skjønner da at jeg har padlet 1701 km i året som snart er omme.
Det ble litt ruskete forhold langs Tjømes vestkyst i dag, særlig med tanke på at jeg padlet i en tørrtopp uten hals.
Dette er nesten under Vrengen brua.

Her er jeg på vei inn en bukt som jeg aldri har padlet før.
Denne bukten som jeg aldri har vært inne i før, var jo veldig flott. Vanligvis så padler jeg bare rett forbi men i dag så tenkte jeg å padle for å utforske den og da har jeg vært der også ;ø)
Det er passe grått og trist i dag, Vakersholmen til høyre i bildet.
Dette irriterer meg svært mye.

For meg en anderledes vinkel på Vrengenbrua.
Først litt om det siste bildet, vanligvis så padler jeg helt til venstre, men i dag så padlet jeg så langt inn i bukta på Tjøme landet som jeg kom. Så over til det bildet med gjerdet ut i vannet, det er vel teknisk sett ikke helt lov ville jeg tro. Jeg har veldig lyst til å samle sammen en gruppe padlere til sommeren som skal padle Tjøme rundt tett på i juli. Tjøme rundt tett på er ca 10 mil langt, mot en normal runde som er ca 33 km. Dette blir med andre ord en to dagers tur hvor det kan komme til litt hissig ordbruk fra de "fastboende". Mer om denne turen på nyåret en gang. Nå sitter jeg nybadet og fin og skriver denne bloggen er veldig fornøyd med meg selv som dro ut i øspøs regn i sted for å padle. Det er som alle sier, dørstokk mila er hardest.

Godt nytt år til dere alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar