Totalt antall sidevisninger

lørdag 26. november 2011

En rodeo tur rundt deler av Tjøme

Det startet så bra denne onsdagen. Helt flatt vann og vindstille i Kjøpmanskjær, yr meldte en del vind ut på dagen og jeg bestemte meg for en tur rundt Tjøme, jeg kan jo snu hvis det ser helt for jæv.. ut ute på Verdens ende. Det finnes noen dager i livet man kanskje burde gått på jobben istedenfor kanskje, dette ble muligens en av dem.
Hytte tilsalgs, enkel standard og 75 kvm vertikal selveier tomt med 5 meter strandlinje, høy prisklasse.

Som sagt en tur rundt Tjøme skulle det bli og med vindretingen som var meldt valgte jeg å gå ut på østsiden først for så å ha vinden i ryggen på vei nordover langs Tjømes vestside, der er det mer åpent.
Deler av Røssesund brua, fremdeles lite vind.
 Når jeg passerer Kongehytta så begynner det å trekke litt i mot men ikke veldig mye, jeg vet jeg ligger godt i le på vindretningen som er sydvest. Tenker jo at det ikke rekker å blåse opp så veldig mye før jeg runder Verdens ende.
Her øker de arealet på Hvasser med en del kvm.........
 Se på bildet over, bygging i strandsonen er ikke lov eller er det det? Det er bare en fritids eiendom som bygges og de øker arealet på Hvasser med 40 - 50 kvm. Jeg sier som Lars Verket så flott har sagt det før. Et dødt kapital landskap istedet for et rikt kyst landskap. Dette tenker jeg mye på hver gang jeg er ute å padler,  jeg padler jo rundt denne øya på nattes tid også og det er ikke mye lys å se. Er det lys så er det nesten ikke liv heller for de har jo sensorer på lysene sine. Det er så klart fritt frem å bruke sine penger på hva man vil men det burde finnes grenser for størrelser på fritids eiendommer
Her er jeg et stykke nord for Mostranda og på vei hjemover.
  Nok betrakninger om byggesaker som jeg strengt talt ikke har noe med..... Passerer Havna hotel i godt driv og godt driv er det på denne båten la det være sagt. Her kommer også gammelt svell meg i mot og jeg aner konturene av hva som venter meg litt lenger frem. Kommer ut til Enden og se her ja, det blåser godt i fra sørvest og det blir en grei husketur fra Grepan og ut til enden, det er nå jeg kommer på at jeg ikke har vært ute i ruskevær med nybåten ennå, en gang må jo bli den første. Jeg kommer ut til denne kanalen som ligger like syd for denne gangbrua her ute og snuser litt på været og tar en avgjørelse på at dette går greit. Det gikk også greit men det var en real rodeo tur rundt enden med massiv refleks sjø i tillegg til stor og urolig sjø, jeg gikk litt for tett på land det er sikkert. Det roer seg vel bare jeg setter kursen nordover igjen men nei da, det var så mye refleks sjø innover at det gjorde vondt. I tillegg så responderte ikke båten på roret slik den har gjort før, den skar ut til venstre tross massiv rorpedal til høyre på surf vel å merke. Hadde jeg kjøpt den berømte katta i sekken alikevel? Nei det hadde jeg ikke, etter ca 5-6 km så går jeg iland og sjekker og den ene rorvaier koplingen til pedalen hadde løsnet og justert seg vekk, etter strammet den og båten oppførte sg helt eksemplarisk. En ting som ikke oppfører seg eksemplarisk er tørrdrakta, en Stolhquist (eller noe) som jeg blir kliss våt i, kan være svette for jeg jobbet frenetisk i en god halvtime..... Gleder meg helt utrolig mye til april en gang og T- skjorte padling igjen. Nå har jeg fått 250 km i nybåten og er meget fornøyd også med lastekapasitet, man må bare tenke litt nytt og til sommeren så skal det kjøpes et "shelt" og en tarp til overnattings bruk i den varmere årstid, de to tingene tar mindre plass enn bare lavo gulvet. I dag når dette skrives er det lørdag og jeg skal snart ut å ri en tur samt bygge stall men i morgen søndag skal det padles igjen, tross hissig kjerringbesøk av Berit....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar